Alexander Rothaug (Vienna 1870-1946 Vienna)
Apollo Sending out the Plague Arrows (The Battle of Troy)
a study for the painting in the Belvedere museum, Vienna (Inv. 4048)
circa 1920
tempera on gray cardboard
21,2 x 26,3 cm
signed "ALEXANDER ROTHAUG" in black with a brush at the bottom right
with markings and dimensions in the margins
on brownish vellum
The Daulton Collection
Provenance:
ex coll. artist Ernst Fuchs, Vienna
Discussion:
"Rothaug shows the scene from the Iliad in a highly dramatic way in his very delicately squared, precise and detailed preliminary drawing for the large-format painting 'Apollo Sending out the Plague Arrows' (oil on canvas, 185 x 236 cm, circa 1920, Belvedere Vienna, Inv. 4048)." B
In the scene, the artist tells of the plague as a divine judgment: "The narrative that the artist chose was the story of how the plague came to the camp of the Achaeans (Greeks) besieging Ilion (Troy) - in the form of the plague arrows of the god Apollo. We see Apollo depicted laying such an arrow .... The Apollo depicted brings corruption to the people without mercy - it was the judgment of an avenging god. The son of Zeus and Leto was angry with the leader of the Achaeans: Agamemnon had repeatedly humiliated Chryses, a pious priest of Apollo. With his outrage, the fall from grace was in the world of the Greek besiegers of Ilion, and retribution followed quickly: to them, who had been attacking Troy unsuccessfully for ten years, who were divided by strife and vanity, the avenging Apollo now also sent his divine judgment." Matthias Sandberg, "Of Plague Arrows and Miracles - of Gods and Saints," in: uni-muenster.de/Religion-und-Politik/aktuelles/schwerpunkte/epidemien, accessed 12.01.2022.
"In his finished painting [at the Belvedere], Rothaug exactly adopts both the composition, with the unusual half back view of Apollo, as well as the coloring of our preliminary drawing." B
["Hochdramatisch zeigt Rothaug die Szene aus der Ilias in seiner ganz zart quadrierten, genau und detailreich ausgeführten Vorzeichnung zu dem großformatigen Gemälde 'Apollo, die Pestpfeile aussendend' (Öl auf Leinwand, 185 x 236 cm, um 1920, Belvedere Wien, Inv. 4048). In der Szene erzählt der Künstler von der Seuche als göttlichem Strafgericht: 'Das Narrativ, das sich der Künstler wählte, war die Erzählung davon, wie die Pest in das Lager der Ilion (Troja) belagernden Achaier (Griechen) kam - und zwar in Form der Pestpfeile des Gottes Apollo. Einen solchen Pfeil auflegend sehen wir Apoll dargestellt (...) Erbarmungslos bringt der dargestellte Apoll Verderbnis über die Menschen - es war das Strafgericht eines rächenden Gottes. Der Sohn des Zeus und der Leto war erzürnt über den Anführer der Achaier: Agamemnon hatte Chryses, einen frommen Priester des Apoll, wiederholt gedemütigt. Mit seinem Frevel war der Sündenfall in der Welt der griechischen Belagerer Ilions, und die Vergeltung folgte rasch: Ihnen, die seit zehn Jahren erfolglos gegen Troja anstürmten, die durch Streit und Eitelkeiten entzweit waren, sandte der rächende Apoll nun auch noch sein göttliches Strafgericht.' (Matthias Sandberg, Von Pestpfeilen und Wundern - von Göttern und Heiligen, in: uni-muenster.de/Religion-und-Politik/aktuelles/schwerpunkte/epidemien, Zugriff 12.01.2022). Exakt übernimmt der Künstler sowohl die Komposition mit der ungewöhnlichen halben Rückenansicht Apollos, als auch die Farbgebung der Vorzeichnung in seinem Gemälde."] B