Fidus

Der weisse Tempel

[The White Temple]

ink on paper, 1898

 

Fidus (Luebeck 1868-1948 Woltersdorf bei Berlin), also known as Hugo Höppener


"Der weisse Tempel" ["The White Temple"]

1898


pen in black ink on wove paper, mounted on gray cardboard

14.2 x 23 cm


monogrammed and dated in black pen lower right: "F. Mai 98"

titled in black pen lower left: "Der weiße Tempel"

signed "Fidus" lower right on the cardboard mount and inscribed "Urzeichnung" ["original drawing"] lower left on the mount

inscribed verso:  "122" and "290"



Exhibition History:


"Erste Gesamtausstellung der Werke von Fidus: in seinem 60. Geburtstag am 8. Gilbhart (X.) 1928," Sept. 23-Oct. 17, 1928, Handelshochschule zu Berlin, Berlin, and Oct. 31-Nov. 24, 1928, Altonaer [Altona] Museum, Altona, Hamburg.



Publication History:


1928      Jakob Feldner and Otto Kofahl, Erste Gesamtausstellung der Werke von Fidus (Woltersdorf bei Erkner: Fidus-Verlag, 1928), ill. at pg. 52, Cat. No. 122 (pg. 18).


1972     Janos Frecot, Johann Friedrich Geist, Diethart Kerbs, Fidus 1868-1949. Zur ästhetischen Praxis bürgerlicher Fluchtbewegungen (München 1972), pg. 330, 5.1, 1898/31.


1998     Wolfgang de Bruyn (Hrsg.), Fidus. Künstler alles Lichtbaren (Berlin 1998), ill. pg. 48. 



Discussion:


"Mirror-symmetrical design for a devotional building. Around 1900, Fidus drew several other comparable designs in addition to the White Temple, including the Temple of the Earth [1895, owned by The Daulton Collection], the Dragon and Music Temple, the Temple of the Iron crown, and the Temple Without a Door [1895, owned by The Daulton Collection].  Usually it is a mixture of different designs, enriched with theosophical symbolism. Plans to build a temple, drawn up together with Arno Rentsch, Gertrud Prellwitz, the medium Maria Lucke, and Josua Klein, fizzled out due to the lack of financial means." B  (loose English translation from German-language original, below)


"Spiegelsymmetrisch aufgebauter Entwurf für einen Andachtsbau. Um 1900 zeichnete Fidus neben dem weißen Tempel mehrere weitere, vergleichbare Entwürfe, so auch den Tempel der Erde, den Drachen- und den Musiktempel, den Tempel der eisernen Krone und den Tempel ohne Tor. Meist handelt es sich um Mischungen verschiedener Bauformen, angereichert mit theosophischer Symbolik. Pläne für einen Tempelbau, gemeinsam gefasst mit Arno Rentsch, Gertrud Prellwitz, dem Medium Maria Lucke und Josua Klein, verliefen jedoch wegen der fehlenden finanziellen Mittel im Sande."  B

 

 

 


Contact:
The Daulton Collection
thedaultoncollection@outlook.com