Christian Wilhelm Allers (Hamburg 1857-1915 Karlsruhe)
"The Prince and the Fairy in the Christmas Play"
["Der Prinz und die Fee im Weihnachtsspiel"]
1885
pen in black and brown, gray wash, on drawing paper, mounted on sturdy cardboard
53 x 38,8 cm
signed, dated and inscribed lower left: "C.W. Allers 1885 / Aus der Weihnachtscomödie. / Der Prinz & die Fee" ["C.W. Allers 1885 / From the Christmas comedy. / The Prince & the Fairy"]
The Daulton Collection
Publication History:
Gartenlaube, 1886, Nr. 50, ill. pg. 869 (described at pg. 884).
Discussion:
"Christian Wilhelm Allers, initially trained as a lithographer, studied at the Karlsruhe Academy. From 1885 onwards, his hometown of Hamburg became his residence, and in 1887 he began publishing drawn cycles about theater and circus. Our drawing, dated 1885, is at the very beginning of this work phase. It is printed in the first large German mass-market newspaper, Gartenlaube, on the front page of issue 50 of 1886 (p. 869). The accompanying text on page 884 describes the illustration:
'Rarely has so much cheerful happiness radiated from the auditorium, so much real, heartfelt admiration, as during the Christmas play. There were bright children's eyes that hung spellbound on the shimmering splendor of the stage, and receptive children's minds that were captivated by the delicate, white-clad “fairy” with angel wings and the “prince” in the gold-embroidered doublet, who were carried away to joyful applause. A fairy-tale magic surrounded the two figures, and imagination informed the young audience about the fabulous splendor that had come to life in that towered building in the background... yes, who would have thought of reality! Who would have thought of the hidden, poor corner behind the coulisse, in which the prince and fairy quietly enjoyed playing with threads during the breaks, robbed of all the treasures of wealth, but rich in their happy childlike love! Play here - reality there, but the latter is the most beautiful.' " B
German-language original:
"Christian Wilhelm Allers, zunächst als Lithograph ausgebildet, studiert an der Karlsruher Akademie. Ab 1885 wird seine Geburtsstadt Hamburg zu seinem Wohnsitz und er beginnt 1887 mit der Ausgabe gezeichneter Zyklen über Theater und Zirkus. Unsere 1885 datierte Zeichnung steht ganz am Anfang dieser Werkphase. Abgedruckt wird sie im ersten großen deutschen Massenblatt, der Gartenlaube, auf der Titelseite von Heft 50 des Jahres 1886 (S. 869). Der auf S. 884 dazugehörige Text beschreibt die Illustration:
'Selten strahlte aus dem Zuschauerraume so viel heiterer Frohsinn, so viel wirkliche, von Herzen kommende Bewunderung, wie während des Weihnachtsspieles. Leuchtende Kinderaugen waren es, die wie gebannt an dem schimmernden Glanze der Bühne hingen, und empfängliche Kindergemüther, die von der zierlichen, weißgekleideten „Fee“ mit den Engelsflügeln und von dem „Prinzen“ im goldgestickten Wamms zu frohem Beifalle hingerissen wurden. Ein märchenhafter Zauber umwob die beiden Gestalten, und die Phantasie erzählte den jugendlichen Zuschauern von lebendig gewordener sagenhafter Pracht. Das Königreich die Bühne, das Schloß jener thürmereiche Bau im Hintergrund … ja, wer hätte an die Wirklichkeit gedacht! wer an den versteckten dürftigen Winkel hinter den Koulissen, in welchem sich Prinz und Fee während der Pausen still vergnügt am Fadenspiel ergötzen, zwar aller Schätze des Reichthums beraubt, aber reich an beglückender kindlicher Liebe! Spiel hier - Wirklichkeit dort, aber letztere die schönste.' " B
Dr. Max Osborn, "Julius Klinger, Schwarz-Weiss," Deutsche Kunst und Dekoration
Dr. Max Osborn, "Julius Klinger, Schwarz-Weiss," Deutsche Kunst und Dekoration