Christian Rohlfs

Antique Scene (Circe)

oil on canvas,

circa 1885-1895

 

Christian Rohlfs (Niendorf/Holstein 1849-1938 Hagen/Westfalen)

 

Antique Scene (Circe)

 

circa 1885-1895

oil on canvas mounted on cardboard

25 x 32,5 cm 

monogrammed "CR" in black with a brush at the bottom left.

The Daulton Collection



Provenance:


Christie's, London, March 26, 1999, Lot 8


Collection of Prof. Hans Kollhoff, Berlin (German architect, born 1946)



Discussion:

"A fantastically bright light lies over the meadow landscape, which makes the colors, the white of the cloud and the woman's red skirt, shine and creates deep, short shadows, while it stands in clear contrast to the darkness of the sky. 'He was preoccupied with the logical consideration in his work that light color, applied in a pasty manner, had to develop a light quality from its material power alone - a distinctly German parallel path to the immaterial light of the French.' (Paul Vogt, Christian Rohlfs, Recklinghausen 1978, p. 12). The young woman walks down the hill, playing the shawm, accompanied by her small herd of pigs. Rohlfs leaves it open in this ancient scene whether it is Circe, who has turned Odysseus' companions into pigs and is now walking with them across the island, or a nameless swineherd. The exciting composition in powerful colors probably springs from Rohlfs' own imagination, which was already influenced by ancient themes at the beginning of his career, in the Weimar period. Here, however, the forms have already been effectively simplified, the motifs captured in quick, summary brushstrokes and impasto application of color, and figures and landscape are brought into masterful harmony with one another."  B

"Ein phantastisch helles Licht liegt über der Wiesenlandschaft, das die Farben, das Weiß der Wolke und den roten Frauenrock, strahlen lässt und tiefe, kurze Schatten erzeugt, während es in deutlichem Gegensatz zur Dunkelheit des Himmels steht. 'Ihn beschäftigte die bei seinem Werk folgerichtige Überlegung, daß helle Farbe, pastos aufgetragen, allein aus ihrer materiellen Kraft Lichtqualität entwickeln musste - ein betont deutscher Parallelweg zum immateriellen Licht der Franzosen.' (Paul Vogt, Christian Rohlfs, Recklinghausen 1978, S. 12). Den Hügel hinab wandert die junge Frau, Schalmei spielend, begleitet von ihrer kleinen Schweineherde. Ob es sich um Circe handelt, die die Gefährten des Odysseus in Schweine verwandelt hat und nun mit ihnen über die Insel spaziert, oder um eine namenlose Schweinehirtin, das lässt Rohlfs in dieser antiken Szene offen. Die spannungsreich komponierte Komposition in kraftvoller Farbigkeit entspringt wohl Rohlfs' eigener Vorstellungswelt, die sich bereits zu Beginn seiner Laufbahn, in der Weimarer Zeit, von antiken Themen beeinflusst zeigt. Hier sind die Formen jedoch bereits effektvoll vereinfacht, die Bildmotive in zügigen, summarischen Pinselstrichen und pastosem Farbauftrag erfasst, Figuren und Landschaft souverän in Einklang miteinander gebracht."  B (German-language original)

 

 

 

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