Alexander Rothaug (Vienna 1870-1946 Vienna)
Dido
a study for the painting in the Belvedere museum, Vienna
before 1935
chalk in black and white, brush samples in the margin, on light gray vellum
32,3 x 21 cm
on brownish vellum
The Daulton Collection
Provenance:
Estate of Robert Seitschek (Vienna 1910–1990 Kufstein)
Friedrich Feiersinger Collection, Tyrol
Discussion:
"Rothaug draws the standing nude figure in four variants, which was to serve as a model for the figure of Dido on the pyre in the corresponding painting of 1935 at the Belvedere Vienna (Inv. 4050). Here he examines different draperies, hairstyles, light and shadow effects, while the figure's posture is already fixed and is also carried over into the painting unchanged." B
"According to tradition, the legendary founder and queen of Carthage stabbed herself with the sword of Aeneas after he had left Carthage and abandoned her. In this study sheet, Dido always carries this sword in her hand, while the pyre depicted in the painting is not recognizable here. Rothaug also dealt with other motifs from the story, for example in the drawing 'Dido sees Aeneas' Ships Setting Sail' [also in The Daulton Collection]." B
"In vier Varianten zeichnet Rothaug die stehende Aktfigur, die ihm als Vorlage für die Figur der Dido auf dem Scheiterhaufen in dem entsprechenden Gemälde (1935, Belvedere Wien, Inv. 4050) dienen sollte. Er untersucht hier unterschiedliche Draperien, Frisuren, Licht- und Schattenwirkungen, während die Haltung der Figur bereits feststeht und auch unverändert ins Gemälde übernommen wird. Die legendenhafte Gründerin und Königin von Karthago erstach sich einer Überlieferung nach mit dem Schwert des Aeneas, nachdem dieser Karthago und sie verlassen hatte. Dieses Schwert trägt Dido in vorliegendem Studienblatt stets in der Hand, während der im Gemälde geschilderte Scheiterhaufen hier nicht erkennbar ist. Auch mit weiteren Motiven der Erzählung beschäftigte sich Rothaug, so z.B. in der Zeichnung 'Dido sieht die Schiffe des Aeneas ablegen'." B