Rainer Maria Rilke

Letter to Oskar Zwintscher 

from Worpswede

18 July 1903

 

Rainer Maria Rilke (Prague 1875-1926 Valmont Sanatorium, near Montreux, Switzerland)

Letter to Oskar Zwintscher from Worpswede

four-page autograph letter

ink on paper

8vo

signed: "Rainer Maria Rilke"

dated: "18.Juli 1903" 

place of authorship: "Barkenhof."  "Worpswede bei Bremen."

with a decorative vignette by Heinrich Vogeler in the letterhead

ink note at upper right of first page in unknown hand: "Nr. 13"


The Daulton Collection


Discussion:


"I SAW YOUR VOGELER PORTRAIT AGAIN .... IT LOOKS ABSOLUTELY SPLENDID ...."


To his [Rilke's] friend, the Dresden painter Oskar Zwintscher (1870-1916), and his wife [Adele], to whom he explains his long silence.  "... When I recently sent you a card from Paris, I did not yet know what was in store for us this summer.  Paris, which had been a great stone on our hearts and hands for months, had become twice as hot and heavy after a very short spring - unbearable for us.  It was clear that we had to leave, but where to?  For such homeless people, that is the question of all questions, important and irrelevant at the same time.  Italy will be our next destination; Rome will probably be our next place of work; but we did not dare to go there now... Then it happened that a very kind invitation arrived from Heinrich Vogeler, calling us to the Barkenhoff for rest and peace; and so we are guests here for 6-8 weeks, and are enjoying the wonderful change, the indescribable silence after the tumult of the oversized city of all horrors... in Vogeler's house there is a beautiful summery atmosphere, full of expectation: in ten days a new little Vogeler child is to be born at the Barkenhoff - perhaps the heir to this quiet house and its lovely things. - Downstairs in Mrs. Vogeler's mother's house (which is now very beautiful), I saw your Vogeler portrait again in the red room, which surprised me: it looks absolutely splendid in the dark frame, much better than I remembered. - Yes, your brother's [Rudolf's] portrait was really badly hung (in Paris), very high and directly opposite the window; but if you found the place from where it could be seen well, it looked extremely serious and distinguished among the careless French painting that surrounded it. Unfortunately we were unable to ask Rodin about it; ... we saw him very rarely recently and he was so crowded with people, business people and visitors, that he only had two minutes for each person ... I have been sick almost since the beginning of this year, have had three bad attacks of influenza ... that really affected and shook me up ... We are delighted with the Dresden purchase and wish you luck with it. We are also delighted that your life is compatible with your teaching work so well and that your art, which we love, is growing undisturbed..." - Two years previously, Rilke had sent the painter his book, Vom lieben Gott, to Dresden and enclosed a photograph of his young wife Clara with the request that Zwintscher come to Westerwede to paint Clara.  B.


 

An den ihm befreundeten Dresdener Maler Oskar Zwintscher (1870-1916) und dessen Frau, denen er sein langes Schweigen erklärt. "... Als ich Ihnen neulich von Paris aus eine Karte sandte, wußte ich noch nicht, was uns bevorstehen würde für diesen Sommer. Paris, das uns schon seit Monaten wie ein großer Stein auf Herz und Händen lag, war nach einer ganz kurzen Frühlingszeit doppelt glühend und schwer geworden, - unerträglich für uns. Daß wir fort mußten war klar, aber wohin? Für so heimatlose Leute ist das die Frage der Fragen, wichtig und gleichgültig zugleich. Italien wird unser nächstes Ziel, Rom voraussichtlich unser nächster Arbeitsort sein; aber wir wagten nicht, jetzt schon hinzufahren ... Da geschah es , daß eine überaus liebe Einladung Heinrich Vogelers eintraf, die uns auf den Barkenhoff rief zu Rast und Stille; und so sind wir also für 6-8 Wochen hier Gäste, und freuen uns des wunderbaren Wechsels, des unbeschreiblichen Stilleseins nach den Tumulten der übergroßen Stadt aller Schrecken ... in Vogelers Hause ist eine schöne sommerliche Stimmung, voll Erwartung: in zehn Tagen soll auf dem Barkenhoff wieder ein neues kleines Vogeler-Kind geboren werden, - vielleicht der Erbe dieses stillen Hauses und seiner lieben Dinge. - Unten im Hause von Frau Vogeler Mutter (wo es jetzt sehr schön ist) habe ich im rothen Zimmer Ihr Vogeler-Porträt wiedergesehen, das mich überrascht hat: es wirkt ganz vortrefflich in dem dunklen Rahmen, viel besser als ich es erinnerte. - Ja, das Porträt Ihres Bruders hing wirklich schlecht (in Paris) sehr hoch und dem Fenster gerade gegenüber; wenn man aber die Stelle fand, von wo aus es gut zu sehen war, wirkte es ungemein ernst und vornehm unter dem leichtsinnigen französischen Gemale, das es umgab. Leider konnten wir Rodin nicht danach fragen; ... wir sahen ihn in der letzten Zeit sehr selten und er war dermaßen überlaufen von Leuten, Geschäftsleuten und Besuchern, daß er für jeden Menschen nur zwei Minuten hatte ... Ich bin fast seit Anfang dieses Jahres immer krank, habe drei böse Influenza-Anfälle gehabt ... das hat mich arg angegriffen und gerüttelt ... Wir freuen uns über den Dresdner Ankauf und wünschen herzlich Glück dazu. Auch daß Ihr Leben sich mit der unterrichtenden Arbeit so gut verträgt und Ihre Kunst, die wir lieben, ungestört wächst, freut uns von Herzen ...". - Zwei Jahre zuvor hatte Rilke dem Maler sein Buch "Vom lieben Gott" nach Dresden gesandt und eine Photographie seiner jungen Frau Clara beigefügt mit der Bitte, Zwintscher möge nach Westerwede kommen, um Clara zu malen.  B.

 

 

 

Contact:

The Daulton Collection
thedaultoncollection@outlook.com