Georg Gelbke (Rochlitz 1882-1947 Dresden)
"Frühling" ["Spring"]
(Kniender Knabe auf einer Blumenwiese) [kneeling boy in a flower meadow]
1909
oil on canvas
105,5 x 101 cm
signed and dated lower left: "G. Gelbke. 09"
verso titled, signed, dated, and inscribed, probably by the artist: "Frühling G. Gelbke 09 Dresden"
Discussion:
"Georg Gelbke studied from 1901 to 1907 at the Dresden Academy with Richard Müller, Oskar Zwintscher, and Gotthard Kuehl. He later moved to the Munich Academy and continued his studies with Carl von Marr and Ludwig von Herterich. A first exhibition of Gelbke's works took place in 1911 together with Paul Wilhelm in the Emil Richter Art Salon in Dresden. That was followed by trips to Bohemia, Scandinavia, and above all to Nidden in East Prussia, where the Curonian Spit became one of the painter's favorite motifs." B
"Our painting, created shortly after Gelbke's time at the Dresden Academy, clearly shows the influence of his teacher Oskar Zwintscher and the Art Nouveau style of Dresden. A boy is kneeling in a flowery meadow with small pine sprouts, his hands clasped in front of his chest, his eyes directed to the sky. The development of the youth is reflected here by the spring-like nature, which awakens after the winter and allows new shoots to grow. Here, Gelbke shows himself to be inspired by the mysticism of nature, which can also be found in the works of Richard and Rudolf Riemerschmied." B
["Georg Gelbke studierte von 1901 bis 1907 an der Dresdner Akademie bei Richard Müller, Oskar Zwintscher und Gotthard Kuehl. Später wechselte er an die Münchner Akademie und setzte seine Studien bei Carl von Marr und Ludwig von Herterich fort. Eine erste Werkschau erfolgte 1911 gemeinsam mit Paul Wilhelm im Kunstsalon Emil Richter in Dresden. Es folgen Reisen nach Böhmen, Skandinavien und vor allem nach Nidden in Ostpreußen, wo die kurische Nehrung zu einem bevorzugten Motiv des Malers wurde." B]
["Unser Gemälde, kurz nach Gelbkes Dresdener Akademiezeit entstanden, zeigt noch deutlich die Einflüsse seines Lehrers Oskar Zwintscher und des Jugendstils Dresdener Prägung. Auf einer Blumenwiese mit kleinen Tannensprößlingen kniet ein Knabe, die Hände vor der Brust gefaltet, die Augen zum Himmel gerichtet. Die Entwicklung des Jünglings wird hier durch die frühlingshafte Natur, die nach dem Winter erwacht und neue Triebe erwachsen lässt, gespiegelt. Gelbke zeigt sich hier von der Naturmystik inspiriert, wie sie sich sonst auch in den Werken von Richard und Rudolf Riemerschmied finden." B]
For a general discussion of this theme in German symbolist art, see "Jugendliche Helden. Kraft und Kontemplation," eds. Jutta Hülsewig-Johnen and Henrike Mund, Schönheit und Geheimnis. Der deutsche Symbolismus - Die andere Moderne (Bielefeld/Berlin: Kunsthalle Bielefeld and Kerber Verlag, 1913), pgs. 66-89.
In homage to his revered teacher Oskar Zwintscher, who died prematurely at age 45 in February 1916, Georg Gelbke illustrated a collection of dream-like poems by Zwintscher published posthumously by Kunstsalon Emil Richter, Dresden, in 1916 as 18 Gedichte des Malers Oskar Zwintscher [18 Poems of Painter Oskar Zwintscher]. The etched portrait of Zwintscher accompanies the first poem "Lebensregel" ["Rule of Life"]: