Hans Unger

Self-Portrait with Pipe and Hat

1932,

oil on cardboard

 
Hans Unger (Bautzen 1872-1936 Dresden)
Self-Portrait with Pipe and Hat
1932
oil on cardboard
108 x 55 cm (42.5 x 21.6 in)
signed and dated upper right "H. Unger 32."
The Daulton Collection

Provenance

Collection of the Swiss writer John Knittel (1891-1970), Maienfeld; and then ownership within his family until acquired by The Daulton Collection in 2024

Discussion:

"Hans Unger is one of the central, if previously less noticed, representatives of Symbolism and Art Nouveau in Germany at the turn of the century. Originally trained as a decorative painter at the Royal Court Theater in Dresden, he began studying at the Academy of Fine Arts in Friedrich Preller's landscape class, after which he became acquainted with the lightened, free palette of Impressionism on his travels through Italy and in exchange with the Goppeln School. Unger's artistic activity is fascinating due to the variety of techniques and materials he uses between Symbolism, Impressionism and Art Nouveau, including poster art, illustrations for magazines such as "PAN" and "Jugend," stage curtains and mosaics. In 1897, the Dresden Picture Gallery bought his work "The Muse," which made him more famous as a painter. In the same year, Unger went to Paris to study at the Académie Julian for six months. In the 1920s, Unger traveled a lot and also explored North African countries. During these years, the influence of oriental art and the dazzling light became noticeable in his compositions and his palette. With a penetrating gaze against a bright blue background, Unger delivers an intense self-portrait."  Katharina Thurmair, M.A.

"Hans Unger gehört zu den zentralen, wenn auch bisher weniger beachteten Vertretern des Symbolismus und Jugendstils in Deutschland um die Jahrhundertwende. Ursprünglich als Dekorationsmaler am Königlichen Hoftheater Dresden ausgebildet, nimmt er daselbst ein Studium an der Kunstakademie in der Landschaftsklasse Friedrich Prellers auf, nach dem er auf seinen Reisen durch Italien und im Austausch mit der Goppelner Schule mit der aufgehellten freien Palette des Impressionismus Bekanntschaft macht. Ungers künstlerische Tätigkeit fasziniert durch die Vielzahl an Techniken und Materialien, mit denen er sich zwischen Symbolismus, Impressionismus und Jugendstil beschäftigt, darunter Plakatkunst, Illustrationen für Zeitschriften wie "PAN" und "Jugend", Bühnenvorhänge und Mosaiken. 1897 kauft die Dresdner Gemäldegalerie sein Werk "Die Muse", mit der er größere Bekanntheit als Maler erlangt. Im selben Jahr begibt sich Unger nach Paris, um dort ein halbes Jahr an der Académie Julian zu studieren. In den 1920er Jahren ist Unger viel auf Reisen und erkundet ebenso nordafrikanische Länder. In diesen Jahren wird der Einfluss orientalischer Kunst und das gleißend helle Licht in seinen Kompositionen und seiner Palette spürbar. Mit eindringlichem Blick vor strahlendblauem Hintergrund liefert Unger hier ein intensives Selbstporträt."  Katharina Thurmair, M.A.
Contact:
Jack Daulton
The Daulton Collection
thedaultoncollection@outlook.com