Alexander Rothaug (Vienna 1870-1946 Vienna)
Perseus and Andromeda
colored chalk and pen in black on vellum cardboard
24,5 x 19,2 cm
signed "ALEXANDER ROTHAUG" in black pen lower right
on verso the fragment of another composition
The Daulton Collection
Provenance:
Estate of Robert Seitschek (1910 Vienna – 1990 Kufstein)
Collection of Friedrich Feiersinger, Tyrol
Discussion:
"The gigantic octopus greedily grabs the bound Andromeda. Her sacrifice had become necessary because her mother Cassiopeia had considered herself and her daughter more beautiful than the Nereids. As punishment for this hubris, Poseidon had sent the sea monster Ketos and a flood. In order to free the land from this plague, Andromeda was chained to a rock by the sea on the orders of Poseidon or an oracle to be sacrificed to the monster. However, the hero Perseus rushes to defeat the monster, free Andromeda, and finally take her as his wife. Rothaug depicts the son of Zeus and Danaë as descending from above like a god, larger than life and prepared for battle. Delicate lines and the translucent tones of the colored chalks give the depiction a delicacy that softens the threatening nature of the motif." B
"Die riesenhafte Krake greift gierig nach der gefesselten Andromeda. Ihr Opfer war notwendig geworden, weil ihre Mutter Kassiopeia sich bzw. ihre Tochter für schöner als die Nereiden gehalten hatte. Als Strafe dieser Hybris hatte Poseidon das Seeungeheuer Ketos sowie eine Flut gesandt. Um das Land von der Plage zu befreien, wurde also Andromeda auf Weisung Poseidons oder eines Orakelspruchs an einen Felsen am Meer geschmiedet, um dem Ungeheuer geopfert zu werden. Herbei eilt jedoch der Held Perseus, um das Ungeheuer zu besiegen, Andromeda zu be freien und sie schließlich zur Frau nehmen zu können. Den Sohn des Zeus und der Danaë schildert Rothaug göttergleich von oben herabsteigend, überlebensgroß und zum Kampf gerüstet. Zarte Lineaturen und die durchscheinend aufgetragenen Töne der farbigen Kreiden verleihen der Darstellung eine Feinheit, die das Motiv in seiner Bedrohlichkeit
mildert." B