Willi Geiger (Landshut 1878-1971 Munich)
Saint Sebastian [Sankt Sebastian]
1914
oil on canvas
122 x 100 cm
signed lower right in dark blue brush: "W. Geiger"
inscribed and dated lower right in dark blue brush: "Berlin 1914"
Discussion:
"Passion and psychological penetration, as well as a sensitive sense of color, characterize Willi Geiger's portrayal of Saint Sebastian. He places the martyred saint, pierced by arrows, in the middle of a narrow alley, causing shadowy passersby to stop in horror at the apparition. The legend from the 5th century describes the Roman martyr, without historical evidence, as a guard officer who, because of his Christian faith, was shot with arrows on the orders of Emperor Diocletian and supposedly left lying dead. Sebastian, later protector against war, hunger, and plague, appears, in Geiger's painting, with an agonizingly contorted body, his flesh tones green and pink. The soft, loosely drawn outlines in black and the iridescent coloring give the scene an eerily modern effect." B
"Willi Geiger's expressive, early work was created during his time in Berlin just before or after the outbreak of the First World War. He had already celebrated considerable success as an artist, had traveled to Spain, Italy and North Africa on grants, received the Villa Romana Prize in 1910 at Max Klinger's suggestion, and had exhibited at Cassirer and Gurlitt. Enthusiastic, he too voluntarily went to war against France right from the start, but quickly became disillusioned with the cruel reality after the first battles. During this time, he increasingly devoted himself to painting, although his style, which had previously alternated between Impressionism and linear ornamentation, soon developed in the direction of Expressionism." B
["Leidenschaftlichkeit und psychologische Durchdringung ebenso wie das sensible Gespür für Farbe zeichnen Geigers Darstellung des Heiligen Sebastian aus. Er stellt den gemarterten, von Pfeilen durchdrungenen Heiligen mitten in eine enge Gasse, lässt schattenhafte Passanten erschreckt stehenbleiben angesichts der Erscheinung. Den römischen Märtyrer beschreibt die Legende aus dem 5. Jahrhundert, historisch nicht belegt, als Gardeoffizier, der wegen seines christlichen Glaubens auf Befehl des Kaisers Diokletian mit Pfeilen erschossen und als vermeintlich tot liegen gelassen wurde. Sebastian, in der Folge Schutzherr gegen Krieg, Hunger und Pest, steht bei Geiger mit qualvoll verzerrtem Körper am Marterpfahl, sein Inkarnat Grün und Rosa. Die weichen, locker in Schwarz gezeichneten Konturen und die irisierende Farbgebung verleihen der Szene eine gespenstisch moderne Wirkung." B]
["Die expressive, frühe Arbeit Geigers entstand in seiner Berliner Zeit direkt vor oder nach dem Ausbruch des Ersten Weltkriegs. Er hatte bereits beachtliche Erfolge als Künstler gefeiert, war mit Stipendien nach Spanien, Italien und Nordafrika gereist, hatte 1910 den Villa-Romana-Preis auf Vorschlag von Max Klinger erhalten und hatte bei Cassirer und Gurlitt ausgestellt. Begeistert war auch er freiwillig gleich zu Beginn in den Krieg gegen Frankreich gezogen, dort aber nach den ersten Schlachten schnell von der grausamen Realität ernüchtert. Zunehmend widmete er sich in dieser Zeit der Malerei, wobei sich sein zuvor zwischen Impressionismus und linearer Ornamentik wechselnder Stil nun bald in Richtung des Expressionismus entwickelte." B]
References:
Around 1914, Willi Geiger painted at least three versions of St. Sebastian, including the example owned by The Daulton Collection. For one of the other versions, see: Hermann Esswein, "Willi Geiger," in Deutsche Kunst und Dekoration, nr. 25, January 1922, pages 197-203.