Alexander Rothaug (Vienna 1870-1946 Vienna)
Dido Grieving over the Departure of Aeneas
also known as Dido Sees Aeneas' Ships Setting Sail
(Dido sieht die Schiffe des Aeneas ablegen)
view above with cropped margins
a study for the painting in the Belvedere museum, Vienna
before 1938
tempera over pencil on cardboard
30 x 26,6 cm (sheet)
titled in pencil lower margin: "Dido sieht die Schiffe des Aeneas ablegen." ["Dido Sees Aeneas' Ships Setting Sail"]
inscriptions (hard to read) in pencil in the lower margin: "Morgens, die ersten Sonnenstrahlen fallen ins Gemach ...'' ["Morning, the first rays of sun fall into the chamber ..."]
also in lower margin, mood and color information as well as color samples.
on verso, a fragmentary drawing of "Diana," showing the goddess of the hunt undressing before bathing
on brownish vellum
The Daulton Collection
Provenance:
Estate of the artist Ernst Fuchs, Vienna
Discussion:
"She [Dido] is consumed with grief and desire. The desperate figure of Dido is at the center of the drawing, while we see Aeneas' fleet setting sail through the window. Like a theater curtain, Dido opens the dark fabric for us, so that the scene on the sea appears like a second stage through the window opening. The cause of the drama is revealed in this image plane, separated from the foreground. ... Dido turns to the viewer in her grief over the loss of her lover, the redeeming sword already leaning near her, ready to hand. Rothaug openly addresses the woman's courageously lived out, unfulfilled desire and places it prominently in the image in the figure of Dido, illuminated by the morning sun. The importance the artist attached to light and mood is illustrated by his handwritten notes in the lower margin." B
["Sie verzehrt sich vor Trauer und Begehren. Die verzweifelte Gestalt der Dido steht im Zentrum der Zeichnung, während wir durch das Fenster die Flotte des Aeneas ablegen sehen. Wie einen Theatervorhang öffnet Dido für uns die dunklen Stoffbahnen, so dass durch die Fensteröffnung die Szene auf dem Meer wie eine zweite Bühne erscheint. In dieser vom Vordergrund abgetrennten Bildebene enthüllt sich die Ursache des Dramas. ... wendet sich Dido in ihrer Trauer über den Verlust des Geliebten zum Betrachter hin, das erlösende Schwert lehnt bereits griffbereit neben ihr. Rothaug thematisiert offen das mutig ausgelebte, unerfüllte Begehren der Frau und setzt es in der von der Morgensonne angestrahlten Figur der Dido prominent ins Bild. Wieviel Bedeutung der Künstler Licht und Stimmung zumaß, verdeutlichen seine handschriftlichen Anmerkungen im Unterrand."] B