Artur Hennig (1880-1959, Dresden)
"Kind und Blumen ["Child and Flowers"]
circa 1912
oil on canvas
95 x 99,5 cm
signed lower left: "A. Hennig"
verso on the stretcher frame inscribed by his own hand(?): "Artur Hennig Meißen 'Kind und Blumen'" ["Artur Hennig Meißen 'Child and Flowers'"]
The Daulton Collection
Discussion:
"Actually, Artur Hennig became known more as a creator of porcelain tableware and as a reformist teacher at the State Ceramics Technical School in Bunzlau [Bolesławiec, Poland] in the 1920s and 1930s. However, in a short period of work at a young age, he created paintings such as this one, which evoke associations between Art Nouveau ornamentation and the net-like, rhythmically woven structures of a Gustav Klimt painting. It was precisely around 1912 that Hennig turned to ornamental, stylized compositions and 'with these fantastic, decorative depictions [he] draws on the work of his later academy teacher Ludwig von Hofmann' (Imke Ristow: Artur Hennig (1880-1959). The creative work and teaching at the State Ceramic Technical School Bunzlau, Diss. Bonn 1999, p. 30)." B
"The child kneels, surrounded by a net of flowers, as if in a hortus conclusus. Without defining the pictorial space more precisely, Hennig transports the child into an Arcadian world in which it merges with nature. But even this idyll brings danger, the dangerously poisonous angel's trumpet entwines the child's right arm: even the mere, intense scent of the funnel-shaped flowers can cause confusion and loss of consciousness." B
German-language original:
"Eigentlich ist Artur Hennig vielmehr als Schöpfer von Porzellangeschirr und als reformistischer Lehrer an der Staatlichen Keramischen Fachschule Bunzlau in den 20er und 30er Jahren bekannt geworden. In jungen Jahren entstehen jedoch in einer kurzen Werkphase Malereien, wie diese, die eine Jugendstilornamentik mit netzartigen, rhythmisch-gewebten Strukturen eines Gustav Klimt Gemäldes assoziieren lassen. Gerade um 1912 wendet sich Hennig ornamental-stilisierten Kompositionen zu und knüpft 'mit diesem phantastischen-dekorativen Darstellungen [knüpft er] insbesondere an die Arbeiten seines späteren Akademielehrers Ludwig von Hofmann an' (Imke Ristow: Artur Hennig (1880-1959). Das gestalterische Werk und die Lehrtätigkeit an der Staatlichen Keramischen Fachschule Bunzlau, Diss. Bonn 1999, S. 30)." B
"Das Kind, kniet, umwoben von einem Netz aus Blumen, gleichsam in einem hortus conclusus. Ohne den Bildraum genauer zu definieren, entrückt Hennig das Kind in eine arkadische Welt, in der es mit der Natur verschmilzt. Doch auch diese Idylle bringt Gefahr, die gefährlich giftige Engelstrompete umranken des Kindes rechten Arm: Schon der bloße, intensive Duft der trichterförmigen Blüten kann Verwirrung und Bewusstseinsverlust hervorrufen." B