HansThoma

Apollo and Diana

1887,

oil on canvas

 
Hans Thoma,
Apollo and Diana
1887
oil on canvas
68 x 50 cm
monogrammed and dated lower right: "HTh 1887"
The Daulton Collection


Provenance:

Lempertz auction, Cologne, June 6, 1929, lot 192 (with illustration)


Collection of the cigarette manufacturer and art collector Bruno Behr, Cologne


Auction Hugo Helbing, Frankfurt, March 10, 1932 and November 23, 1932, lots 162 and 140 (each with illustration), unsold there


Auction Paul Graupe, Berlin, March 23, 1935, lot 62a


Auction Grisebach Berlin, November 28, 1992, lot 792 (with illustration)


Private collection Berlin



Discussion:


"Hans Thoma only devoted his work relatively rarely to motifs from ancient mythology. In the present painting he draws on the depiction traditions of the Renaissance artists Jacopo de'Barbari, Albrecht Dürer and Lucas Cranach. While de'Barbari interpreted the Olympian siblings of the energetic Apollo and the contemplative Diana primarily cosmologically as embodiments of the sun and moon or day and night, Dürer and Cranach played more on the contrast between Apollo, who was athletically prepared for hunting, and his sister Diana, not as a hunter, but as a protector of animals (cf. Schoch/Mende/Scherbaum, Albrecht Dürer - Das Druckgraphische Werk, Munich/London/New York 2001, p. 108f). Thoma, on the other hand, seems to keep all of these interpretations open and depicts the heavenly siblings as united in their opposites. Against a dark blue cloud background that could indicate both early morning and night, Apollo has drawn the bow full of enthusiasm, but he directs it Looking not at the earth, but towards the sky, while Diana has sat down at his feet, contemplating, and next to her a young stag and a lying doe peacefully reflect the couple's motif. Hans Thoma was obviously so artistically satisfied with the form he had found for Apollo that he used the motif of the young man looking towards the sky with a drawn bow again, in a slightly modified form, the following year in the painting 'Archer' (cf. Klassiker der Kunst in Gesamtausgaben, Bd. XV, Hans Thoma, Stuttgart and Leipzig 1909, p. 286, with ill.)."  B (English trans.)


"Hans Thoma widmete sich in seinem Werk nur verhältnismäßig selten Motiven der antiken Mythologie. In dem vorliegenden Gemälde greift er dabei gestalterisch auf Darstellungstraditionen der Renaissancekünstler Jacopo de’Barbari, Albrecht Dürer und Lucas Cranach zurück. Während de’Barbari das olympische Geschwisterpaar des tatkräftigen Apoll und der nachsinnenden Diana vor allem kosmologisch als Verkörperungen von Sonne und Mond bzw. von Tag und Nacht interpretierte, spielen Dürer und Cranach eher auf den Gegensatz des athletisch zur Jagd vorbereiteten Apoll und seiner Schwester Diana, nicht als Jägerin, sondern als Beschützerin der Tiere an (vgl. hierzu Schoch/Mende/Scherbaum, Albrecht Dürer - Das Druckgraphische Werk, München/London/New York 2001, S. 108f). Thoma wiederum scheint all diese Interpretationen offen zu halten und stellt das himmlische Geschwisterpaar als in ihrer Gegensätzlichkeit vereint dar. Vor einem dunkelblauen Wolkenhintergrund, der sowohl den frühen Morgen als auch die Nacht andeuten könnte, hat Apoll den Bogen voll Tatendrang gespannt, doch richtet er den Blick nicht auf die Erde, sondern gen Himmel, während Diana sich zu seinen Füßen nachsinnend niedergelassen hat und neben ihr friedlich ein junger Hirsch und eine liegende Hirschkuh das Paar motivisch spiegeln. Hans Thoma war mit der für Apoll gefundenen Form offensichtlich künstlerisch so zufrieden, dass er das Motiv des mit gespanntem Bogen gen Himmel schauenden jungen Mannes erneut, in leicht abgewandelter Form im folgenden Jahr in dem Gemälde 'Bogenschütze' verwendete (vgl. Klassiker der Kunst in Gesamtausgaben, Bd. XV, Hans Thoma, Stuttgart und Leipzig 1909, S. 286, mit Abb.)."

Contact:

The Daulton Collection
Los Altos Hills, California
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