Christian Griepenkerl (Oldenburg 1830-1916 Vienna)
Study for the Ceiling Paintings in the reception hall at Hernstein Castle [Schloß Hernstein], depicting allegories of the hunt with the goddess Artemis in the centre
1868
watercolor and pencil on paper, mounted and framed
38,5 x 54 cm
lower right signed and dated: "Griepenkerl 1868"
titled above: "Entwurf zu den Plafongemaelden des Empfangsaales im Jagdschlosse Hoernstein" ["Study for the Ceiling Paintings of the Reception Halls in the Hoernstein hunting lodge"]
inscribed with dimensions
The Daulton Collection
Discussion:
As a professor at the Vienna Academy of Fine Arts [Wiener Akademie der bildenden Künste] from 1874, Christian Griepenkerl was the teacher of a whole generation of painters in Vienna. His most famous pupils were Carl Moll (1880/81), Alfred Roller, Max Kurzweil, Carl Otto Czeschka (1894–99), Richard Gerstl (1898/99), Egon Schiele (1906–08), Anton Faistauer (1906–09), Rudolf Jettmar, Alexander Rothaug, and Franz von Bayros. Griepenkerl was head of the department of history painting, and his specialty was the allegorical representation using ancient mythology. In this respect, his influence upon Jettmar and Rothaug is particularly clear. Posthumously, Griepenkerl became famous for his rejection of Adolf Hitler's application to the Academy of Fine Arts.
"The design for the ceiling painting in the reception hall of Hernstein Castle shows hunting scenes. Archduke Leopold Ludwig commissioned Hernstein Castle to be completely rebuilt from a simple 18th-century residential building to a hunting lodge in the English Gothic style. Between 1855 and 1880, Theophil Hansen created a total work of art that was designed down to the smallest detail. The frescoes in the interior are by Carl Rahl, Eduard Bitterlich, August Eisenmenger, and Christian Griepenkerl. The reception room is one of the most magnificent rooms in the castle. The dominant colors of the room are red and gold. Griepenkerl signed the ceiling paintings in the reception hall and dated them 1870. In the center is the female portrait of Artemis. Four allegorical representations are grouped around the oval image of the goddess. They each show a putto with an animal as a symbol of hunting virtues - a lion for strength and power, a fox for cleverness and cunning, an eagle for speed and accuracy, and an ibex for courage and strength. The two outer ceiling paintings depict a hunting scene from the Odyssey and the Calydonian boar hunt (see Gabriele Handl and Christian Handl, Schloss Hernstein, Berndorf 2018, pgs. 60-65). The present design is dated 1868; there are only minor differences compared to the executed ceiling paintings: in the center in the scene of Artemis (dog from the right not left), the scene of the boar hunt (horses in the background on the right), and the putto with a fox (animal and putto look in different direction, putto has mirror in hand)." D (translated from the original German, below)
"Der Entwurf für das Deckengemälde im Empfangssal des Schlosses Hernstein zeigt Szenen zum Thema Jagd. Das Schloss Hernstein wurde im Auftrag von Erzherzog Leopold Ludwgig von einem schlichten Wohngebäude aus dem 18. Jahrhundert, zu einem Jagdschloss im Stil der englischen Gotik komplett neu aus- und umgebaut. Theophil Hansen erschuf zwischen 1855 und 1880 ein bis ins kleinste Detail durchgestaltetes Gesamtkunstwerk. Die Fresken in den Innenräumen stammen von Carl Rahl, Eduard Bitterlich, August Eisenmenger und Christian Griepenkerl. Der Empfangssaal ist einer der prunkvollsten Säle des Schlosses. Die dominierenden Farben des Raumes sind Rot und Gold. Die Deckengemälde des Empfangssaales hat Griepenkerl signiert und mit 1870 datiert. Im Zentrum befindet sich das Frauenporträt der Artemis. Rund um das ovale Bild der Göttin sind vier allegorische Darstellungen gruppiert. Sie zeigen jeweils einen Putto mit Tier als Symbol für Jgadtugenden - Löwe für Kraft und Macht, Fuchs für Schlauheit und List, Adler für Schnelligkeit und Treffsicherheit und Steinbock für Mut und Kraft. Die beiden äußeren Deckengemälde stellen eine Jagdszene aus der Odyssee und die kalydonische Eberjagd dar (Vgl. Gabriele Handl, Christian Handl, Schloss Hernstein, Berndorf 2018, S 60–65). Der vorliegende Entwurf ist 1868 datiert, im Vergleich zu den ausgeführten Deckengemälden ergeben sich nur geringfügige Unterschiede: Im Zentrum bei der Szene der Artemis (Hund von rechts nicht links), der Szene der Eberjagd(Pferde rechts im Hintergrund) und bei dem Putto mit Fuchs (Tier und Putto schauen in andere Richtung, Putto hat Spiegel in der Hand)." D