Hedwig Kruse

Early Wind (Früher Wind)

circa 1920s,

woodcut in colors

 

Hedwig Kruse (1895-1956/91? Munich)


"Früher Wind" ["Early Wind"]


circa 1920s


color woodcut on thin/tissue paper

22 x 14,5 cm


signed in pencil lower right: "Hg. Kruse" 

in pencil lower left inscribed "Farbholzschnitt" ["color woodcut"] and titled "Früher Wind"


The Daulton Collection


Discussion:


"Hedwig Kruse (1895-1991) is a real discovery in the graphic collection of the Kunstmuseum. The artist, who was born in Munich, had completely retreated into the shadow of her husband and yet developed her own style, characterized by fantasy, mysticism and girlishness, which operates beyond the isms of the past century.  Kruse, who was born the daughter of the Frankfurt painter Hermann Kruse, studied art in Munich and already concentrated on printmaking there. In 1917 she created her first independent works, which were first presented in an exhibition in 1918 and subsequently repeatedly. The Nazis banned her from working in 1935, and she did not start working on her own again until the early 1950s.  The woodcuts shown in the Kunstmuseum date from the 1920s and were acquired by the city at that time. They are characterized by the fineness of the lines and the intensity of the color. But the motifs in which fantastic creatures, figures from mysticism and fairy tales and, not least, the Bible combine to form complex image structures are also unique in this form. Although the artist references the Gothic period, her formal inventions can be seen in the context of Expressionism."  Kunstmuseum Gelsenkirchen website, 2022.


German-language original source:


"Hedwig Kruse (1895-1991) ist eine echte Entdeckung in der grafischen Sammlung des Kunstmuseums. Die in München geborene Künstlerin war vollkommen im Schatten ihres Mannes zurückgetreten und hat doch einen von Phantasie, Mystik und Mädchenhaftigkeit geprägten eigenen Stil entwickelt, der jenseits der Ismen des vergangenen Jahrhunderts agiert.  Kruse, die als Tochter des Frankfurter Malers Hermann Kruse geboren wurde, studierte in München Kunst und konzentrierte sich bereits hier auf die Druckgrafik. 1917 entstanden dann ihre ersten eigenständigen Arbeiten, die erstmals 1918 und in der Folge immer wieder, in einer Ausstellungen präsentiert wurden. Durch die Nazis erhielt sie 1935 ein Berufsverbot, erst Anfang der 1950er Jahre begann Sie wieder mit eigenen Arbeiten.  Die im Kunstmuseum gezeigten Holzschnitte stammen aus den 1920er Jahren und wurden bereits damals von der Stadt erworben. Sie zeichnen sich durch die Feinheit der Linien und die Intensität der Farbe aus. Doch auch die Bildmotive, auf denen sich phantastische Wesen, Figuren aus Mystik und Märchen und nicht zu Letzt der Bibel zu komplexen Bildaufbauten verbinden sind in dieser Form einzigartig. Zwar bezieht die Künstlerin sich auf die Gotik doch sind ihre Formfindungen im Kontext des Expressionismus zu sehen."  Kunstmuseum Gelsenkirchen website, 2022.

 

Symbolismus

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