Julie Wolfthorn

Witch of the Woods,

c. 1899,

oil on canvas

 

Julie Wolfthorn (Thorn 1864 - 1944 Theresienstadt)

"Hexenwald" ("Witch of the Woods")

circa 1899

oil on canvas

39,8 x 32,6 cm (15 5/8 x 12 7/8 in.)

 

Signed lower left: J. Wolfthorn


Conserved by Andrea Rothe (formerly, Senior Conservator of Paintings, Getty Museum) and Jeanne McKee-Rothe (formerly, Norton Simon Museum).

 

Catalogue raisonne: Carstensen 39 (WVZ 39).

 

Also known as “Mädchen mit blaugrünen
Augen” ("Girl with Blue-Green Eyes"); "Hexchen" ("Little Witch"); "Waldhexe" ("Forest Witch"); "Die Waldfee" ("The Forest Fairy")




 EXHIBITION HISTORY:

 

" 'Meine Bilder sind wie meine Kinder' – Julie Wolfthorn,"  Zehntscheune, Freden (Leine), Germany (on the occasion of the 19th Fredener Musiktage), 2009


"'Sie sind keine Randnotiz!'  Käthe Kollwitz und ihre Kolleginnen in der Berliner Secession, 1898-1913," Museum Schlösschen im Hofgarten, Wertheim, September-November 2012


"Julie Wolfthorn -- 'Mit Pinsel und Palette die Welt erobern'," Barkenhoff, Heinrich-Vogeler-Museum, Worpswede, Germany, June-October 2013


"Nur das Talent... Käthe Kollwitz und die Frauen der Berliner Secession," Herbert Gerisch Stiftung, Neumünster, Germany, November 2013-April 2014


"Julie Wolfthorn: Der Mythos von Ferch -- das Paradies auf Erden," Museum der Havelländischen Malerkolonie, Ferch, Germany, July 16-October 30, 2016


"Julie Wolfthorn," Kunstkaten Ahrenshoop, Ostseebad Ahrenshoop, Germany, November 10, 2019-February 23, 2020



 

PUBLICATION HISTORY:


Heike Carstensen, Leben und Werk der Malerin und Graphikerin Julie Wolfthorn (1864-1944), Rekonstruktion eines Künstlerinnenlebens (Marburg: Tectum Verlag, 2011), pgs. 196-197 and ill. pg. 482, WVZ 39 (the catalogue raisonne).


Ulrike Wolff-Thomsen and Jörg Paczkowski, eds., "Sie sind keine Randnotiz!"  Käthe Kollwitz und ihre Kolleginnen in der Berliner Secession, 1898-1913 (Heide : Boyens, c. 2012), cover photo and ill. pg. 71.

 

Ilka Wonschik, "Es war wohl ein anderer Stern, auf dem wir lebten ...,"  Künstlerinnen in Theresienstadt (Berlin: Hentrich & Hentrich, 2014), ill. 10, pg. 48.


Heike Carstensen, Julie Wolfthorn: Der Mythos von Ferch -- das Paradies auf Erden (Ferch: Museum der Havelländischen Malerkolonie, 2016), ill. 19, pg. 56.


Nadja Grintzewitsch und Dr. Constanze Jaiser, eds., Jeder Mensch hat einen Namen: Gedenken an die ermordeten Juden Europas (Berlin: Herausgegeben von Foerderkreis Denkmal fuer die ermordeten Juden Europas, 2016), ill. pg. 43 [Nadja Grintzewitsch and Dr. Constanze Jaiser, eds., Everyone Has a Name: Remembering the Murdered Jews of Europe (Berlin: Association for the Memorial to the Murdered Jews of Europe, 2016), ill. pg. 43]. 


Dr. Natalie Gutgesell, Dora Hitz: Fränkische Künstlerin, rumänische Hofmalerin, europäische Avantgardistin (Mitteldeutscher Verlag, 2019).



DISCUSSION:


Perhaps the most beguiling painting in The Daulton Collection: “Witch of the Woods” [“Hexenwald”], by Julie Wolfthorn (1864-1944). A co-founder of the Berlin Secession in 1898, Julie Wolfthorn was one of the leading modern artists in Germany in the late 19th and early 20th centuries.  She then drifted into obscurity, forgotten by the history of art, only to be rediscovered in recent years. “Witch of the Woods” is one of her masterpieces. 


 


Contact:
Jack Daulton
The Jack Daulton Collection
Los Altos Hills, California
info@symbolismus.com