Fidus

Tempel der Ausgießung

[Temple of the Outpouring]

oil on board, 1911/1945

 

Fidus (Lübeck 1868-1948 Woltersdorf bei Berlin), also known as Hugo Höppener


"Im Tempel der Ausgießung" ["In the Temple of the Outpouring"]


1911 and 1945 (reworked)


oil on hardboard [Hartfaserplatte]

(per 2023 conservation report: thinly applied oil, varnished, on thin hardboard or compressed fiber board with textured sides that appears to be unprimed but possibly sized)


118,7 x 188,4 cm

framed dimensions 68 3/4 x 84 1/4 inches


signed and dated lower right with brush in red: "Fidus- 1911 u. 1945"

titled lower left with brush in red: "Im Tempel der Ausgießung"


with wooden frame believed to have been designed and constructed by the artist


conservation in 2023 at The Conservation Center, Chicago



Publication History:


Janos Frecot, Johann Friedrich Geist, and Diethart Kerbs, Fidus 1868-1949. Zur ästhetischen Praxis bürgerlicher Fluchtbewegungen (München: Rogner & Bernhard, 1972), pg.354, 5.1, 1911/11 (without ill.).



Discussion: 


"Die Idee eines Tempels geht bei Fidus bis in die Lehrjahre an der Lübecker Gewerbeschule zurück. Seine Pläne, einen Tempel zu erbauen, verdichten sich um 1900. Fidus zeichnet mehrere Tempelentwürfe mit unterschiedlichen Themen, meist sind es Mischungen unterschiedlichster Bauformen. 1903 gilt er als "Tempelkünstler" und widmet sich dem Thema in öffentlichen Lichtbildvorträgen. Fidus war nicht der einzige, der in dieser Zeit von einem Tempel träumte. Bereits sein Lehrer Diefenbach schmiedete während seiner glücklichsten Zeit in Ägypten 1895-96 Pläne zur Realisierung eines gewaltigen Tempels am Rande der Wüste in Form einer Sphinx. Die erst kürzlich wiederentdeckte schwedische Künstlerin Hilma af Klint erhielt 1904 als Medium einen umfassenden Auftrag Tempelbilder zu malen, für einen Tempel, der nie realisiert wurde. Einzig Rudolph Steiners legendäres erstes Goetheanum wurde in den Jahren 1910-13 in Dornach bei Basel erbaut. Fidus sah sich in Konkurrenz mit ihm, war er 1903/1904 ebenfalls in die Schweiz (Walensee) gezogen, um einen Palast zu bauen, was aber an den hierfür nicht aufzutreibenden finanziellen Mitteln sowie unglücklichen Verläufen scheiterte. Unter den Tempelanlagen verstand man zu der Zeit demokratisierte und säkularisierte Formen, die als Konzert-, Tanz- oder Theatersaal dienten. In einem seiner Aufsätze schrieb Fidus: "Unsere kommenden Tempel werden wundersame Darstellungen einheitlicher Gefühlserlebnisse sein." (zit. nach Frecot/Geist/Kerbs, S. 244). Unser monumentales Gemälde mit dem Titel "Tempel der Ausgießung" stellt ein solches Erlebnis dar. Es wiederholt nahezu vollständig eine bereits 1911 ausgeführte Version [a gouache over pencil drawing also owned by The Daulton Collection]. Sie diente, wie der damaligen Bezeichnung zu entnehmen ist, als Entwurf für eine Altarwand. Sie zeigt eine Art zeremoniellen Tanz von mehreren, mit übersinnlichen Kräften ausgestatteten Menschen, die durch Luftschwingungen rhythmisch miteinander verbunden sind. Zentral und fast in ekstatischer Verzückung empfängt eine frontal stehende Figur die "Ausgießung" von Strahlen, die von oben herabfließen und gleichzeitig, einer Schnittstelle gleich, empfängt die Figur die Luft der Erde, die von unten aufwärts strömt. Die dargestellten Menschenfiguren erinnern augenfällig an Fidus' Aquarell "Lufträger" [The Daulton Collection]. Auf dem Altarbild sind sie ebenso erfüllt von übersinnlichen Schwingungen, die sie in Verbindung zum kosmischen Ganzen setzen. Fidus macht diesen Vorgang auf dem Altarbild auf monumentale Art sichtbar und feiert den Reigen der spirituellen Priester in aufwendiger, geradezu pompöser ornamentaler Rahmung." B



["The idea of a temple by Fidus goes back to his apprenticeship years at the Lübeck trade school. His plans to build a temple coalesced around 1900. Fidus drew several temple designs with different themes, mostly mixtures of the most varied of designs. In 1903, he is styled a "temple artist" and devotes himself to the subject in public slide shows. Fidus was not the only one who dreamed of a temple at this time. During his happiest time in Egypt from 1895 to 1896, his teacher Diefenbach forged plans for the realization of a huge temple on the edge of the desert in the form of a sphinx. The recently rediscovered Swedish artist Hilma af Klint received a comprehensive commission to paint temple pictures in 1904 as a medium for a temple that was never realized. Only Rudolph Steiner's legendary first Goetheanum was built in Dornach near Basel in the years 1910-13. Fidus saw himself in competition with him; Fidus had also moved to Switzerland (Walensee) in 1903/1904 to build a palace, but this failed because of the financial resources that could not be found and an unfortunate course of events. At the time, temple complexes were understood to be democratized and secularized forms that served as concert, dance or theater halls. In one of his essays, Fidus wrote: 'Our temples to come will be wondrous representations of unified emotional experiences.' (quoted from Frecot / Geist / Kerbs, p. 244). Our monumental painting entitled "Temple of the Outpouring" represents such an experience. It almost completely repeats a version made in 1911 [a gouache over pencil drawing also owned by The Daulton Collection]. As the name suggests, it served as a design for an altar wall. It shows a kind of ceremonial dance of several people endowed with supernatural powers who are rhythmically connected to one another by air vibrations. Centrally and almost in ecstatic rapture, a figure standing in front receives the "pouring out" of rays that flow down from above and at the same time, like an interface, the figure receives the air of the earth, which flows up from below. The depicted human figures are conspicuously reminiscent of Fidus' watercolor "Lufträger" [also in The Daulton Collection]. On the altarpiece, they are also filled with supersensible vibrations that connect them to the cosmic whole. Fidus makes this process visible on the altarpiece in a monumental way and celebrates the dance of spiritual priests in an elaborate, downright pompous ornamental frame."] B (loose English translation of German original, above)

detail 1:
detail 2:

 

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