Fidus

Der Verlorene Sohn,

charcoal on paper,

1892

 

Fidus (Luebeck 1868-1948 Woltersdorf bei Berlin), also known as Hugo Hoeppener

"Der Verlorene Sohn" ("The Lost Son, Lucifer")

1892

charcoal on paper

56.7 x 34.6 cm

signed, dated, and titled

 

Provenance:  Industrialist Dr. Eugen Lucius (1834-1903), Frankfurt a.M, who acquired the drawing directly from the artist between 1894 and 1903


Publication History:


Sphinx: Monatscchrift für Seelen- und Geistesleben XIV, 79 (September 1892), ill. between pgs. 256 and 257.

Fidus (Hugo Höppener) Mappe I.  12 Kunstdrucke aus der "Jugend."  (München: Verlag der "Jugend," 1919), Plate 4.

Janos Frecot, Johann Friedrich Geist, and Diethart Kerbs, Fidus 1868-1949. Zur ästhetischen Praxis bürgerlicher Fluchtbewegungen (München: Rogner & Bernhard, 1972), pg. 312, 5.1, 1892/6 (without ill.).

Petra Kipphoff, "Kohlrabi-Apostel und ihre Folgen," Neue Zürcher Zeitung, May 22, 2015.





Discussion:


"For Fidus, the figure of Lucifer is a "Promethean Bringer of Light, not primarily an apostate, but the Son of God, who with the light also carries the ego-consciousness among people." (Frecot / Geist / Kerbs, pg. XV). The artist himself later noted in his diary: "My 'Lucifer' is not an adversary ..., yes a rebel, but the oldest 'Son of God', who has to arouse self-awareness. Not a 'stinking devil' of the priests! Because in his gods man paints himself as well as in his 'devils'. " (Fidus, 7.VI.1946, quoted from Frecot / Geist / Kerbs, pg. 279)." B  (loose English translation from German-language original, below)


"Die Gestalt des Luzifer ist für Fidus ein "prometheischer Lichtbringer, kein Abgefallener in erster Linie, sondern Gottessohn, der mit dem Licht auch das Ich-Bewusstsein unter die Menschen trägt." (Frecot/Geist/Kerbs, S. XV). Dazu notiert der Künstler selbst später in seinem Tagebuch: "mein 'Luzifer' ist kein Widersacher und Haderer, ja Empörer, sondern der älteste 'Sohn Gottes', der das Ichbewusstsein hervorzuschüren hat. Kein 'stinkender Teufel' der Pfaffen! denn in seinen Göttern malt sich der Mensch! wie auch in seinen 'Teufeln'." (Fidus, 7.VI.1946, zit. nach Frecot/Geist/Kerbs, S. 279)."



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