Fidus

Tempel der Lucifer

ink on paper, 

1892

 

Fidus (Luebeck 1868-1948 Woltersdorf bei Berlin), also known as Hugo Höppener

"Tempel der Lucifer" ["Tempel of Lucifer"]

1892

pen in black ink on paper mounted on watercolored cardboard

14,4 x 23,1 cm (mount 21,5 x 30,5 cm)

signed and dated in black pen upper right: "fidus-92"

titled in black pen upper left: "Tempel der Lucifer"

inscribed verso (by another hand?):  "123"


1972     Janos Frecot, Johann Friedrich Geist, Diethart Kerbs, Fidus 1868-1949. Zur ästhetischen Praxis bürgerlicher Fluchtbewegungen (München 1972), pg. 314, 5.1, 1892/38.


Discussion:


"Fidus dedicates his early temple drawing to Lucifer, and accordingly has the temple guarded by dragons, demons and sphinxes. He places the broad rather than tall building with a central dome on the bank of flowing water. For Fidus, the figure of Lucifer is a "Promethean Bringer of Light, not primarily an apostate, but the Son of God, who with the light also carries the ego-consciousness among people." (Frecot / Geist / Kerbs, pg. XV). The artist himself later noted in his diary: "My 'Lucifer' is not an adversary ..., yes a rebel, but the oldest 'Son of God', who has to arouse self-awareness. Not a 'stinking devil' of the priests! Because in his gods man paints himself as well as in his 'devils'. " (Fidus, 7.VI.1946, quoted from Frecot / Geist / Kerbs, pg. 279)." B  (loose English translation from German-language original, below)


"Seine frühe Tempelzeichnung widmet Fidus dem Luzifer, den Tempel lässt er entsprechend von Drachen, Dämonen und Sphingen bewachen. Das eher breit als hoch konstruierte Gebäude mit einer zentralen Kuppel platziert er am Ufer eines fließenden Wassers. Die Gestalt des Luzifer ist für Fidus ein "prometheischer Lichtbringer, kein Abgefallener in erster Linie, sondern Gottessohn, der mit dem Licht auch das Ich-Bewusstsein unter die Menschen trägt." (Frecot/Geist/Kerbs, S. XV). Dazu notiert der Künstler selbst später in seinem Tagebuch: "mein 'Luzifer' ist kein Widersacher und Haderer, ja Empörer, sondern der älteste 'Sohn Gottes', der das Ichbewusstsein hervorzuschüren hat. Kein 'stinkender Teufel' der Pfaffen! denn in seinen Göttern malt sich der Mensch! wie auch in seinen 'Teufeln'." (Fidus, 7.VI.1946, zit. nach Frecot/Geist/Kerbs, S. 279)."

 

 

 


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