Hans Unger

Awakening,

c. 1926,

two oil paintings and a lithograph

 
Hans Unger (1872-1936)
Erwachen [Awakening]
1926
oil on canvas
109 x 172,5 cm (42,9 x 67,9 in,)
signed lower right: "H. Unger"
inscribed "H.U. 344" on the stretcher verso
The Daulton Collection


Provenance:

Sabatier Galerie & Kunsthandel, Verden


private collection Bavaria (acquired from aforementioned around 2000/2005)



Discussion:

"Hans Unger is one of the central, if so far less noticed, representatives of Symbolism and Art Nouveau in Germany at the turn of the century. Originally trained as a decorative painter at the Royal Court Theater in Dresden, he began studying at the art academy in Friedrich Preller's landscape class; thereafter, he became acquainted with the brightened, free palette of Impressionism on his travels through Italy and in exchange with the Goppelner School."

"Unger's artistic activity is fascinating due to the multitude of techniques and materials with which he deals between Symbolism, Impressionism and Art Nouveau, including poster art, illustrations for magazines such as PAN and Jugend, stage curtains and mosaics. In 1897, the Dresden Gemäldegalerie bought his work "The Muse," after which he became better known as a painter. In the same year Unger went to Paris to study for six months at the Académie Julian. The contact with the works of painters of French symbolism, such as Pierre Puvis de Chavannes and Gustave Moreau, whose dreamy, pensive women figures will also influence Unger's work in the future, must have been formative. Unger often stages them in an allegorical context, for example as the sun, spring or nature." 

"Here [in our painting], Unger covers the canvas in prismatic dissection of the paint in impasto, shimmering brushstrokes. The violet, semi-transparent cloth gets its iridescent color from the composition of yellow, rose-colored, light and dark blue, and orange lines of color. The gray of the clouds also shimmers. The decomposition of light into the spectral colors, also indicated in the rainbow, is one of the basic principles of the avant-garde movement of Neo-Impressionism, from which Unger does not, however, adopt the pointillist brushwork. The sun shining out like after a thunderstorm makes the upper body of the woman shine light gold. Her body, draped in an ornamental pose, shows the graceful line of torsion that leads to her eyes peeking out from under her arms. The landscape in the background with lake, forest and mountains frames the seemingly oversized body in the foreground, which, like the body of a gigantic, eternal goddess of nature, seems to produce air, light, water, earth and flowering meadows. Our painting seems to be a version of the 1926 painting of the same title, which is in the Städtische Galerie Dresden and in the groundbreaking exhibition Beauty and Mystery. German Symbolism - The Other Modernism [Schönheit und Geheimnis. Der deutsche Symbolismus – die andere Moderne] presented in 2013 at the Kunsthalle Bielefeld."  (Katharina Thurmair)


German-language original of the above English translation:

"Hans Unger gehört zu den zentralen, wenn auch bisher weniger beachteten Vertretern des Symbolismus und Jugendstils in Deutschland um die Jahrhundertwende. Ursprünglich als Dekorationsmaler am Königlichen Hoftheater Dresden ausgebildet, nimmt er daselbst ein Studium an der Kunstakademie in der Landschaftsklasse Friedrich Prellers auf, nach dem er auf seinen Reisen durch Italien und im Austausch mit der Goppelner Schule mit der aufgehellten freien Palette des Impressionismus Bekanntschaft macht. Ungers künstlerische Tätigkeit fasziniert durch die Vielzahl an Techniken und Materialien, mit denen er sich zwischen Symbolismus, Impressionismus und Jugendstil beschäftigt, darunter Plakatkunst, Illustrationen für Zeitschriften wie PAN und Jugend, Bühnenvorhänge und Mosaiken. 1897 kauft die Dresdner Gemäldegalerie sein Werk "Die Muse", mit der er größere Bekanntheit als Maler erlangt. Im selben Jahr begibt sich Unger nach Paris, um dort ein halbes Jahr an der Académie Julian zu studieren. Prägend dürfte der Kontakt mit Werken der Maler des französischen Symbolismus gewesen sein, wie Pierre Puvis de Chavannes und Gustave Moreau, deren traumverlorene, sinnende Frauengestalten auch Ungers Schaffen in Zukunft beeinflussen. Dabei inszeniert Unger diese oftmals in allegorischem Kontext, etwa als die Sonne, der Frühling oder die Natur. Hier bedeckt Unger in prismatischer Zergliederung der Farbe in pastosen, flirrenden Pinselstrichen die Leinwand. Das violette, halbtransparente Tuch erhält seine irisierende Farbigkeit aus der Zusammensetzung von gelben, roséfarbenen, hell- und dunkelblauen sowie orangenen Farbstrichen. Ebenso schillert das Grau der Wolken. Die Zergliederung des Lichts in die Spektralfarben, im Regenbogen ebenso angedeutet, ist dabei eines der Grundprinzipien der avantgardistischen Bewegung des Neoimpressionismus, von dem Unger jedoch nicht die pointillistische Pinselschrift übernimmt. Die wie nach einem Gewitter hervorscheinende Sonne lässt den Oberkörper der Frauengestalt hellgolden erstrahlen. Ihr in ornamentaler Pose drapierter Körper zeigt die anmutige Linie der Torsion, die zu ihren unter den Armen hervorblickenden Augen führt. Die Landschaft im Hintergrund mit See, Wald und Bergen rahmt den übergroß im Vordergrund erscheinenden Körper, der wie der Leib einer riesenhaften, ewigen Göttin der Natur Luft, Licht, Wasser, Erde und blühende Wiesen hervorzubringen scheint. Unser Gemälde scheint dabei eine Version des 1926 entstandenen Gemäldes gleichen Titels zu sein, das sich in der Städtischen Galerie Dresden befindet und in der wegweisenden Ausstellung Schönheit und Geheimnis. Der deutsche Symbolismus – die andere Moderne 2013 in der Kunsthalle Bielefeld präsentiert wurde." (Katharina Thurmair)
Sabatier Galerie & Kunsthandel, Verden.
Private collection Bavaria (acquired from aforementioned around 2000/2005)
PROVENANCE: Sabatier Galerie & Kunsthandel, Verden.
Private collection Bavaria (acquired from aforementioned around 2000/2005).
PROVENANCE: Sabatier Galerie & Kunsthandel, Verden.
Private collection Bavaria (acquired from aforementioned around 2000/2005).
The Daulton Collection also owns another oil study of this motif by Hans Unger:
Hans Unger (1872-1936)
Erwachen [Awakening]
1926
oil on cardboard over pencil
framed with a lightly profiled wooden strip
30,5 x 47,1 cm (framed 35,9 x 52,6 cm)
signed lower right: "H. Unger"
The Daulton Collection


This painting is an oil study for the larger painting of the same name from 1926 in the collection of the Städtische Galerie Dresden, Inv. No. 1980 / K566, oil on canvas, 108,5 x 173 cm.  For the finished painting, see Rolf Günther, Hans Unger: Leben und Werk mit dem Verzeichnis der Druckgrafik (Dresden 1997), pg. 55, ill. 44; Jutta Hülsewig-Johnen and Henrike Mund, eds., Schönheit und Geheimnis: Der deutsche Symbolismus, Die andere Moderne [Beauty and Mystery: German Symbolism, The Other Modern] (Bielefeld: Kerber Verlag, 2013), pg. 121, ill. 059.

Hans Unger is known for his symbolist paintings of ethereal and haunting female figures.  His tactile painting shows the influence and ideal of beauty of Pre-Raphaelite art.
Hans Unger had treated a similar subject in a lithograph of 1917:
Hans Unger (1872-1936)

Reclining Woman [Liegendes Mädchen] or Reclining Female Nude in front  of a Landscape [Liegender weiblicher Akt vor Landschaft], also known as The Stocking [Der Strumpf] and as Reverie

1917
lithograph
30,1 x 46,1 cm
signed lower right: "Hans Unger"
The Daulton Collection

catalogue raisonne: Günther 44

 

Contact:
The Daulton Collection
info@symbolismus.com