Fidus

Parsifal

1890,

pencil on paper

 

Fidus (Luebeck 1868-1948 Woltersdorf bei Berlin), also known as Hugo Hoeppener


Parsifal


1890

pencil on vellum paper

28,3 x 17 cm


inscribed in pencil center left: "Im Fluge treff ich was fliegt!" ["In flight I hit what flies!"]

dated in pencil lower right: "30.aug.90"

later signed ("dein Fidus"), dated ("9.Jan.1918"), and dedicated below in pencil by the artist: "Zur Erinnerung an unsere ersten Entflammungen!" ["In remembrance of our first passions!]



The Daulton Collection




"Frühe Zeichnung zum Parsifal-Motiv. Hier zeichnet Fidus bereits das Motiv so angelegt, wie er es in einer detaillierter ausgeführten Zeichnung desselben Jahres auffasst (Frecot/Geist/Kerbs, S. 310, 5.1, 1890/9, Abb. S. 420) und wie es später im Fidus-Verlag als Postkarte (Nr. 152) vertrieben werden sollte, nämlich die Szene der Vogeljagd aus dem I. Akt: den Jungen stehend, dem Bogen aufgestützt. Kritisch gesehen, lässt sich die Darstellung jedoch auch in Entfernung von Wagners Oper deuten: "Höppener hat 1890 und wieder 1926 einen mädchenhaften blonden Engelsknaben als 'Parsifal' gemalt, aber das trifft Wagners Intentionen ganz und gar nicht. Fidus zeigt hier keine 'reinen Toren', sondern Objekte der männlichen Begierde." (Arno Mentzel-Reuters, zu: Udo Bermbach, Richard Wagners Weg zur Lebensreform: zur Wirkungsgeschichte Bayreuths, IFB online, 8.9.2020). In der skizzenhaften Ausführung, dem nebengeschriebenen Titelsatz und der mitreißenden Widmung liegt allerdings ein ganz besonderer Reiz des Blattes."  B


"Early drawing for the Parsifal motif. Here Fidus already draws the motif as he interprets it in a more detailed drawing of the same year (Frecot/Geist/Kerbs, p. 310, 5.1, 1890/9, fig. p. 420) and as it is later in the Fidus Verlag as a postcard (No. 152), namely the bird-hunting scene from Act I: the boy standing, leaning on the bow. From a critical point of view, however, the depiction can also be interpreted at a distance from Wagner's opera: "In 1890 and again in 1926, Höppener painted a girlish, blond angel boy as 'Parsifal,' but that doesn't meet Wagner's intentions at all. Fidus doesn't show any 'pure fools here' but objects of male desire." (Arno Mentzel-Reuters, in: Udo Bermbach, Richard Wagner's Path to Life Reform: The History of Bayreuth's Impact, IFB online, September 8, 2020). However, the sketch-like execution, the accompanying title sentence, and the rousing dedication give the sheet a very special charm."  B (loose English translation from German original).

 

 

 


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